23Bra av Hagen
Stein Erik Hagen har erstattet oljefyringa si med varmepumpe. Og det er bra.
VG har i dag et par oppslag om støtten han har mottatt fra Oslo kommunes ENØK-fond for å bytte ut oljefyringa. Frps Jøran kallmyr i Oslo sier at “det ikke var Hagen vi tenkte på” da de innførte ordninga. Hvorfor ikke? Alternativet til å bytte ut oljefyringa i svære villaer, er jo å ikke gjøre det. At utslippene går ned er det viktigste, og i tillegg kan det hende at Hagen får et hyggeligere forhold til å betale skatt til fellesskapet.
Enova har gitt kjempesummer til store industribedrifter for å legge om til mer energieffektiv produksjon. Dette er bedrifter som går i overskudd, men det er vel ingen som vil hevde at det er galt å støtte disse omleggingene.
Men saken må så klart også ses i et annet perspektiv. I Klassekampen i dag snakker jeg om luksus- og overforbruket som må ned, og private bassenger, varmelagte innkjørsler og digre hus er eksempler på ting vi ikke bør ta for gitt om noen år. Verdens energibehov vil øke kraftig, strømprisene vil gå opp, og da er det ikke solidarisk med enda flere private svømmebasseng og svære hytter. Dette er en debatt som må komme uten å bli anklaget for å være moralistisk.
VG-artikkelen reiser et interessant spørsmål: Bør man inntektsbegrense støtteordningene? Dette varsler Frp, og vil ha en full gjennomgang av ordningen i Oslo kommune. Det tror jeg vil gjøre det hele mer byråkratisk. Riktignok er Stein Erik Hagen søkkrik, og jeg synes ikke det er nødvendig å ha et energiforbruk på hele 325 000 (!) kilowattimer i året.
Men det er en annen debatt, og om Frp er interesserte i å snakke omfordeling og privat luksus, bør de heller ta en full gjennomgang av sin egen skattepolitikk enn å gjøre støtteordningene for energisparing vanskeligere og mer byråkratisk.
JILL WHITE FNEBUST
January 9th, 2010
Mange med en vanlig inntekt har søkt og fått avsalg ?Her er det tydeligvis
forskjell på Kong Salomo og Jørgen Hattemaker
JILL
AC/DC
January 9th, 2010
Det skulle da bare mangle at ikke han skulle ha samme rettigheter som alle andre.
Om det blir mindre forurensing er jo det hele hensikten, ikke sant?
Det er totalt uvesentlig hvor velstående man er. Han følger bare en anbefaling og har benyttet seg av muligheten til økonomisk støtte som er tilgjengelig for alle.
De som er uenige: Slutt med misunnelsen! Hadde det vært dere som hadde tjent alle disse pengene gjennom noen 10 år, er jeg ikke i tvil om at dere hadde synes slik oppførsel kritikerene viser, hadde vært smålig. Noe det også er.
Jeg er ikke rik, men jeg unner alle å søke tilskudd uansett lommeboktykkelse…
nivaman66
January 9th, 2010
men er det sånn at det er greit at hagen før det vi har krav på, å så forsvinner familien hagen til sveits! da har dem fått ordne seg med støtte i hue å ræ…. så dem har det fint på “HYTTA” I LARVIK? SYNS IKKE DET ER HELT RIKTIG DET HELLER
Bjørnar Haugen
January 9th, 2010
Når Hagen betaler litt over 8 milioner i skatt pr år så er vel ikke dette så dårlig.
Han har fått 180 000 i støtte. Det vil si at normal skatteyter som betaler 140 000 i skatt får i underkant 3500,- i støtte, men at om han installerer varmpumpe vil ihvertfall får 10 000,- Hagen burde på en måte da få mer, ihvertfal i sammenheng med bidraget. For å ikke snakke om hva han bidrar med hva firmaene betaler…
Klart det skal være like for like..
Knut Johannessen
January 9th, 2010
Bra av Valen!
Synes det er bra at du i motsetning til mange andre klarer å se det prinsipielle i denne saken. Å stille krav til behovsprøving ville jo kunne bringe inn andre offentlige goder i den debatten. Som barnetrygd, syketrygd, skole, pensjon for å nevne noen. Hvorfor skal de bemidlede nyte godt av det? Men den universelle velferdsmodellen vil man jo ikke rokke ved?
@lindeber
January 9th, 2010
Jeg reagerte på det samme. Det er jo store punktutslipp som industribedrifter og Hagen-villaer det er mest effektivt å gjøre noe med.
Støtteordninger (gjerne forutsigbare sådanne) gjør at dyre(re) miljøvennlige løsninger likevel blir billigere enn de forurensende løsningene. Da kan de velges. Av Ola Skattebetaler OG av Steinrik Hagen.
VG, DB og FRP gjør den feilen at de blander inn sosial/skatte-politikk i ENØK-støtten. Det er jo energi-politikk.
Kommentarfeltet hos DB er lystig lesing. Mye deilig, ukamuflert missunnelse og politikerforakt.
E
HLH
January 9th, 2010
Det er forbruket per kvm som må være interessant å måle. En bolig på 200 kvm som forbruker 20 000 kWh, bruker 100 kWh per kvm per år. Dette er gjennomsnittlig forbruk i Norge, jeg antar at gjennomsnittlig boligstørrelse er mindre enn 200 kvm – så det gjennomsnittlige forbruket per kvm vil være høyere. Hagens bolig er på 1 700 kvm og nytt forbruk med varmepumpe vil være ca 125 000 kWh per år. Dette skulle tilsvare i underkant av 75 kWh per kvm per år, altså mer enn 25% lavere enn gjennomsnittsboligen. Myndighetenes målsetning er å få redusert CO2 utslippene og energifobruket, derfor må denne type støtteordninger gjelde rike, fattige og industri.
Haakon
January 9th, 2010
Enig, Valen.
“Gjør din plikt – krev din rett”. Dette uttrykket blir så ofte kritisert når det er rike som krever sin rett. Men, vi er et folk. Vi er fattige, rike, friske, syke, hvite, gule og brune.
Norges rike er internasjonalt sett ikke veldig rike. Alikevel kommer det misunnelige oppgulp. Bra at du tar til orde for at man skal ha like krav i dette landet uavhengig om man har skapt tusenvis av arbeidsplasser eller er arbeidsledig.
Leif Auke
January 9th, 2010
VG, DB og de fleste andre skjønner dette her og forhåpentligvis også FRP (hvis de skal være litt egen-konsistente) men saken er alt for fristende til ikke å drive litt god gammel dobbelt tenkning
))
Men det er en duste debatt, denne og tilsvarende, som vi kunne spart oss for, men det sparket skal SV ha for sin del, det hender at de også deltar eller fyrer oppunder i tilsvarende (duste) debatter på samme grunnlag.
tt
January 9th, 2010
helt enig med Valen her. Støtteordningen er jo miljømessig motivert og ikke en sosial ordning. Ingenting å si på at Hagen benytter seg av dette. Utslippsreduksjonene blir jo ikke mindre om det er han som installerer en varmepumpe enn noen annen, og hadde Frp byråden hatt litt baller så hadde han sagt nettopp dette.
Etter dette blir det slutt på å kjøpe VG fra min side.
Uvesentlig
January 9th, 2010
Det er merkelig hvorfor mange er så irriterte over at en som betaler mest skatt her i landet skal behandles på samme måte som alle andre. Noen mener tydeligvis at han burde hatt bedre moral, og latt være å søke. I så fall gjelder det alle som har god nok råd til å unngå å få tilskudd.
Man kan godt snakke om moral, og begynne med hvorfor de som koster samfunnet mer enn de bidrar alltid er imot at de som bidrar mer enn de koster får noe tilbake (av sine egne penger). Det er misunnelse og og egoisme. Det er stort sett de samme menneskene som vil skjerpe skatten for de som tjener mer enn dem selv, og senke skatten for de som har den inntekten de har.
På den annen side er det fullt ut berettiget å diskutere hvor mye en person skal betale for et forbruk som er på Hagen’s nivå. Overforbruk øker prisene for oss andre. Hvorvidt man syns de skulle greie seg med mindre blir en avsporing, men man kunne godt hatt billigere strøm opp tl et visst forbruk, og gradvis høyere kostnad over det. Så bør det være på et nivå slik at de som ønsker å bruke pengene sine på en slik måte kan gjøre det uten at man føler seg mstenkeliggjort, og kanskje kanskje slutter den sytende gruppen av befolkningen å være så utrolig misunnelig. Tenke seg til om de som bruker tid på å ergre seg over at andre lykkes istedenfor brukte energien sin på noe nyttig, da tror jeg BnP hadde doblet seg i Norge…..
euqid
January 9th, 2010
Klart Hagen trenger dette tilskuddet. At han har flyttet mesteparten av sin kapital utenlands for å slippe unna sitt samfunnsansvar burde jo ikke spille inn her…Stein Erik Hagen er lite annet enn en feit usympatisk meglomaniac som tror han er verdens viktigste person…En verden uten ham betyr mindre fattigdom…
Jan
January 9th, 2010
Hagen kan bade i sitt svømmebasseng med verdens beste samvittighet. Av de 2 mill som varemepumpen kostet vil bare momsen være 0,5 mill. Av resten, ca 1,5 mill vil skatt på lønn for arbeide antagelig ligge på 0,5 miil. Altså stat og kommune innkasserer 1 mill og betaler ut 180 000.
Om alle milliarderer hadde brukt pengene sine på slike varige innstallasjoner kunne vi andre kanskje sluppet med lavere skatt.
Stein Erik : kos deg i svømmebassenget ditt, la surprompene holde på.
Uvesentlig
January 9th, 2010
Euquid viser hvordan man kan tenke feil. Hvem snakker om at han trenger tilskuddet? Om du får barnetrygd, kontantstøtte, fradrag for renter betalt på skatten – vil du synes det er rett at andre kommer og kommenterer hvorvidt du trenger det eller ikke.
Hagen har såvidt jeg vet ikke flyttet en eneste av egne skattbare kroner ut av landet., men døtrene og selskapet har. Overskuddet han får må nok skattes i Norge uansett. Om så han hadde flyttet ut selv – hva har det med saken å gøre. Om du en gang bestemmer deg for å flytte ut, samtidig som du betaler over 8 millioner kroner til samfunnet – så skal jeg love deg en ting; jeg skal ikke kritisere deg. Ditt liv, dine penger og ditt valg.
Vi kan alle ha våre meninger om Stein Erik Hagen, men jeg håper jeg aldri synker så lavt at jeg bedømmer slike saker utifra hva jeg syns om personen! Slikt gjør man i land vi ikke liker å sammenligne oss med. Du kan heller vise til hvordan en verden uten han betyr mindre fattigdom, og samtidig fortelle oss hvordan en verden uten deg ikke vil bety en verden med mindre sinne, egosentrisk oppførsel og misunnelse.
Roy H. Eriksen
January 9th, 2010
Ordningen er der Hagen har søkt og fått ja, det er velgerne sin feil. Vi må legge større press på politikerne til å utøve sitt verv i henhold til folkets vilje. (Folket er makten, politikerne er redskapet til å utøve denne)
Selvfølgelig skulle Hagen byttet varmepumpe og betalt selv. Det har han penger til.
En annen ting er at vi tillater noen privat å bruke slike mengder strøm enten det er Hagen eller andre. Overforbruk må ned, vi er i en situasjon der verden på må ta felles ansvar for å minske sitt forbruk. De første som må kutte er de som overforbruker.
Så til de som mener at Hagen må få noe igjen for sin skatt. Det gjør han i aller høyeste grad, mer enn de fleste. Samfunnet bygger veier, jernbaner, flyplasser, terminaler, har offentlige kontorer, sykehusordninger, pensjonsordninger og mye mer, som Hagen benytter seg av. Alt for å tjene sine milliarder. Hagen skal ha fraktet sine varer, han skal ha ansatte på jobb, han skal ha tilkjørt byggingsmaterialer til å bygge sine bygg, de ansatte skal ha lønn under sykdom, når de er syk/skadet skal de repareres, når hans ansatte går av med pensjon betaler det offentlige i all hovedsak pensjonen. Og mye mer kunne vært nevnt. Om hagen skulle betalt for alt i stedet for skatt hadde han nok komt dårligere ut. Hagen som andre milliardærer (Thon bl.a.) benytter seg nok også av arbeidskraft betalt med skatte betalernes penger(NAV ordninger/tiltak). Dette, folkens samt en enorm egoisme/kynisme har gjort Hagen til milliardær.
Her etter kan han aldri klage på folk som mottar offentlig støtte, enten det er sykelønn, uføretrygd eller annet. Om det er noe som helst verdighet i den mannen, så utbetaler han sporenstreks sin mottatte støtte til de som i dag fryser, på grunn av at de ikke har råd til å betale sin strømregning.
Jobbeihjel
January 10th, 2010
Hadde han måtte betale tilbake pengane han har svindla fra produsentane og kundane,så hadde han nok stått på lik linje med dei som IKKJE har råd…
Forskjellen mellom Hagen og Røkke er: Røkke jobber (fysisk). Noko Hagen ALLDRI har gjordt!
Her er det masse eldre i bla. gamle u-isolerte hus, folk som har bygga opp fedrelandet som faen
ikkje eig flisa i veggen og sitt uder ullteppe og hutrer!! Gi heller pengane til trengande folk.
Trur det er påtide å få fjerna div. byrokrater som ikkje veit kem dei er, og har kraftig vakum i toppen!
Uvesentlig
January 10th, 2010
Roy, forsøk å tenk deg om en gang til før du uttaler deg. Staten betaler pensjon til hans arbeidere, og sykepenger??? Hvor kommer egentlig dine tanker ifra?
Faktum er at Hagen og andre bedriftseiere betaler lønn til personer som ikke jobber. Arbeidsgivere i Norge er pålagt å betale deler av sykelønnen til personer uavhengig om de er syke pga jobb eller generelt helse, mens pensjon er en rettighet folk har selv. Dårligere veier hadde bare medført høyere priser for forbrukerne, og igjen mulighet til å ta høyere fortjeneste for bedrifter som kun selger i Norge.
Hvis din moral går ut på at han ikke bør ha noe støtte fordi han har penger nok, så finnes det sikkert mange nok som ville ment at du ikke skulle fått hverken sykepenger, ledighetstrygd, fødselspenger, barnetrygd eller noe som hjelst støtte fra staten så lenge du har råd til PC. Du ser sikker ikke det fordi det er penger du har krav på, mens du lettvindt nok er kritisk til andre. Jeg er sikker på at om du er syk, får barn elller lignende, stiller du ikke samme krav til deg selv – dvs unngår støtte fordi du greier deg uten.
Faktum er at momsen han betaler til staen med å bytte ut sitt anlegg er mye høyere enn det han får i støtte, og ergo tjener staten på at han gjør det selv om de gir støtte. Det blir mere penger inn i den felleskassa jeg mistenker deg for å være avhengig av enn det han får ut i denne saken. De eneste son taper op dette er strømlelverandørene, men det er kanskje de du har sympati for.
Cato
January 10th, 2010
Må si jeg er mektig imponert over at du, Valen, velger å se positive og prinsipielle sider av denne saken. Positiv forsterkning er viktig for å få til riktige samfunnsendringer. Bra!
http://vernepleieren.wordpress.com/2010/01/10/hagen-valen-og-varmepumpe/
Haakon
January 10th, 2010
Roy – du sier “Det har han penger til”.
Ja. Det har han. Men, skal han ikke ha rett til de goder som andre har i landet bare fordi han har penger ?
Bør rike få sykepenger ?
Bør de få pensjon ?
Jeg mener… de har jo råd til å gå uten….
rrhd
January 10th, 2010
Men, herregud da! Han betaler 8.mil i skatt! Han har 1.mil i formue! Det finnes folk med 200.mil i formue som betaler 22.mil i skatt! Stein Erik Hagen er en skattesnylter, og burde bidra med mer, fordi et-par 20 mil. er småpenger for ham.
rrhd
January 10th, 2010
Vent, skrev feil på Hagens formue, men det kan dere gjette dere til håper jeg.
Haakon
January 11th, 2010
rrhd.
Hvor mye burde han bidra med, da ?
Hvem er det som lager skattereglene ?