38Vi forvalter en arv

Det er tusenvis av papirløse flyktninger i Norge. De gjemmer seg fra staten, fra politiet, og fra en offentlighet som i aviser, TV-debatter og kommentarfelter hos tabloidaviser stempler de som kriminelle. Det legges til grunn at de har gitt opp sine liv, reist fra arbeidet sitt, vennene sine og familien sin bare så de kan leve under jorda i Norge. Det er et menneskesyn jeg ikke deler, men som er tilstede i de fleste norske partier og i store deler av befolkninga.

De papirløse kan ikke få arbeid i Norge. De får ikke lege. De kan ikke ta utdannelse. Mange rømmer fra dyp nød, andre forlater materielt gode liv fordi de er i fare og trues av myndighetene i landet de kommer fra.

Enkelte er mer ressurssterke enn andre. En av dem er Maria Amelie. Hun har satt ord på skjebnen til tusenvis av papirløse med sin bok “Ulovlig norsk”. Og hun har gitt de et ansikt.

Det er farlig.

For slike mennesker står i veien for de partiene i norsk politikk (og de finnes på både høyre og venstre fløy) som gjerne bruker ord som “streng” og “tøff” når de skal beskrive asylpolitikken de ønsker seg. Forsvarsløse mennesker er et enkelt mål når en skal sanke stemmer i valgkampen. Dessuten har de ikke stemmerett.

Dyktige, talentfulle, ærlige mennesker som Maria Amelie truer disse partiene. Maria Amelie er  en ung kvinne som har vært her siden hun var 16, som ikke valgte å komme hit selv, og som ville fått opphold i Norge på flekken dersom hun hadde vært i Russland og søkt. Hun får folk til å lytte. Hun sjarmerer hele Norge i beste sendetid på lille julaften. Hun gir ut kritikerrost bok og blir “årets nordmann”. Og da må det statueres et eksempel. Maria Amelie ble et politisk problem. Hun måtte pågripes og sendes ut, og helst i høyt tempo.

Hva er da et bedre egnet sted enn Nansenskolen, sent på kveldstid? Noe sier meg at Justisdepartementet og UP ikke har tenkt særlig over den himmelropende ironien i valget av sted å pågripe Maria Amelie.

I timene og dagene framover kommer vi til å gå gjennom den samme rutinen som alltid. Et menneske som vi har plass til i Norge skal sendes ut. Politikere blir spurt om saken og sier at “de ikke kommenterer enkeltsaker”. Det har også vært visa alle de gangene Adresseavisen har skrevet om albanske Dritan Kreshpaj. Jeg sendte et spørsmål til justisministeren om Dritan like før jul. Svaret var lite tilfredsstillende. Dritan er psykisk utviklingshemmet, døv, og har en alvorlig nyresykdom. Han får ikke bli i landet, “av innvandringspolitiske hensyn”. Vi frykter visst invasjon av psykisk utviklingshemmede, nyreskadde, døve albanere til Norge. Men enkeltsaker, skjebner, nei det skal ikke vi politikere si noe om. Det ville vært uryddig.

Så er det lokalvalgkamp om seks måneder, og vi løper om kapp for å trille 80-åringer inn på enerom og være ombudsmenn i hjemfylkene våre. Da er “enkeltsaker” greie å ha.

Fungerende justisminister Faremo kommer til å si at “dette er en vanlig utsendelsessak”. Ja, så “vanlig” er den at infosjef i Politiets Utlendingsenhet Roar Hanssen twittrer om den umiddelbart etter pågripelse. “Arrestasjonen av Maria Amelie foregikk uten dramatikk. PU tar sikte på snarlig fengsling og uttransportering“, kan vi lese på hans Twitterprofil. Nei, for de åtte politimennene var det nok ikke særlig dramatisk, dette.

Vi forvalter et selvbilde av Norge som raust og åpent. På mange måter stemmer det. Vi gir mye bistand. Vi ønsker å hjelpe de som trenger det. Vi er et samfunn med mindre forskjeller enn de fleste andre land.

Men det er noe mer der. Et land som går til krig fordi verdens supermakt befaler det. Som nøler med å kraftfullt velge de undertryktes parti i Midtøsten. Et land der ministre kan stemple Trondheim som “Somalias største by” fordi bystyret der nektet å kaste ureturnerbare asylsøkere på gata. Og et land der vi pågriper mennesker vi ikke vil ha her, pågriper mennesker som med kraftfull stemme utfordrer oss som sitter med ansvaret, og det i nattens mulm og mørke. Uten å gi beskjed om at søknaden er ferdigbehandlet.

Vi forvalter en arv. Det skal vi minne oss selv på i Nansenåret. Nansens engasjement for de svake og for flyktninger er noe vi etter planen skal smykke oss med helt til neste nyttårsaften. Det vil bli mange luftige taler om Nansen som en god representant for den norske arven.

På slutten av nyttårstalen sin sa Jens Stoltenberg dette:

“Vi har en historie med engasjement og vilje til innsats som gjør at vi i noen saker har en større rolle i verden enn det størrelsen på folketallet skulle tilsi. Vi forvalter en arv – fra Nansens engasjement for flyktninger til Gro Harlem Brundtlands internasjonale lederskap i miljøspørsmål. Det gir oss et ansvar, for å ta ansvar.”

You said it. Kan vi begynne nå?

  1. Sveinung

    Ta ansvar eller hold kjeften. Du er personlig ansvarlig. Det er din regjering.

  2. Hauge

    Men dette er jo vår regjering. Hvordan kan du skrive noe slikt uten å forholde deg til det? Er Vi i sv helt uten betydning? Er alt bare preik mens polititiet setter åtte mann på Maria, i beste fascist tradisjon…

  3. Anders

    Godt SV sitter i regjering då og burde hatt god mulighet for å snu disse sakene. Som sagt før SV er AP’s lille valp som dilter etter og gjer det den voksne sier. SV, V og KrF vil ende opp nesten likt i neste valg vil eg tru som 0 parti med kanskje 1 mann på stortinget.

  4. Pål Mikkel Petterson

    Er du i det hele tatt i denne verden?

    Ditt parti sitter i en FLERTALLSREGJERING og har gjort det i snart 6 år.

    På tide å våkne opp og melde seg ut hvis du virkelig mener det du skriver?

  5. Eivind M.

    Hvordan ville du lagt opp kriteriene for å få opphold, da?

    Såvidt vi vet er alle regler og normale vurderingsrutiner for opphold fulgt. Hun fikk avslag på søknaden sin. Når hun ikke får opphold etter de reglene alle andre søker på, skal vi da innvilge opphold på grunnlag av andre regler eller vilkår? At hun har vært mye i avisen? Har skrevet en bok? Har vunnet en kåring?

    Hvis vi ikke liker regelen som sier at veldig få skal få lov til å bli værende i Norge, er det regelen vi må kjempe for å endre, helt uavhengig av Maria Amelie.

    Hvis vi er fornøyd med regelen, men bare synes utfallet av den er ubehagelig fordi vi i dette tilfellet føler den rammer noen vi kjenner, bør vi kanskje tenke oss om en gang til?

    Det er en vanskelig sak. Og jeg har stor medfølelse for Maria Amelie, historien hennes er sterk og hun virker som en stor ressurs. Men debatten rundt saken hennes blir iblant litt sammensauset, synes jeg.

  6. Hege Aida

    Veldig bra skrevet!

  7. magne g.

    Fint å se at du skjønner politikkens mekanismer, anders. Virker som om det er en utbredt oppfatning at man ikke kan sitte i regjering om man ikke får gjennomført sitt eget program i sin helhet. Og at man ikke kan være medlem (og talsmann for) et parti om man ikke er enig i alt i programmet.

    Bli voksen.

  8. Jon Uno Iversen

    Godt sagt dette!
    Som bekjent av Maria så virker denne pågripelsen uvirkelig og fjern.
    Arrestasjonen av en resurssterke og dyktig person som henne, minner om hendelser fra land man ikke ønsker å sammenlikne seg med. Uttalelser fra myndigheter de siste timer minner også om at beslutningen ikke er fundert i kunnskap om Maria, men på generelt grunnlag, noe som gjør saken desto verre.
    Norge er avhengig av innvandring og aller helst av de som er som Maria, for å holde Norge i gang og kunne bli en bedre stat.
    Derfor må Maria bli i Norge.

  9. Haakon

    Regjeringen er positiv til innvandring da det sikrer arbeidskraft sier de.
    Nå viser det seg at 50-66% ikke er i arbeid.

    Her har vi ei som er flink og vil studere og bidra.
    Hun skal ut.
    Gratulerer SV

  10. Snorre Valen

    Men ærlig talt Sveinung. Vil du heller ha politikere som IKKE sier hva de mener, av lojalitet til regjeringa?

    Jeg kan bare sitere Magne: “Virker som om det er en utbredt oppfatning at man ikke kan sitte i regjering om man ikke får gjennomført sitt eget program i sin helhet. Og at man ikke kan være medlem (og talsmann for) et parti om man ikke er enig i alt i programmet.

    Bli voksen.”

    Jeg er valgt på SVs program, og representerer SVs velgere. I enkelte saker er vi i deprimerende mindretall. Asylpolitikken er en av de. Det er sikkert fristende for noen å gjøre SV til saken her – men det er det altså ikke, det er Maria Amelie som er saken.

  11. Haakon

    http://www.dagbladet.no/2011/01/13/nyheter/justisdepartementet/innenriks/knut_storberget/regjeringen/15045666/

  12. Haakon

    Snorre.
    Det er helt klart at man skal tenke og velge selv hva man skal mene fra sak til sak og at intet parti skal bruke partipisken i alle saker!

    Men – det må være lov å påpeke at det dere er mot er det partiet deres står for.

  13. Veronica

    Er helt enig med Eivind M. Dette er en kjempevanskelig sak, og man må behandle den på generelt grunnlag. Det er like mange enkeltskjebner, like mange Maria Amelier, som det er saker – det må man ikke glemme! Når det er sagt, så føler jeg med Maria Amelie. Håper hennes bidrag kan endre ting til det bedre.

  14. Henrik M

    Bortsett fra uttalelser fra Heiki H. og deg nå, hva gjør SV om denne “enkelsaken”?
    Jeg har en elendig følelse av at, å sitte ved “makten” og beholde posisjonen er fortiden mye viktigere for vårt parti enn de prinsippene som engasjerte meg til å stemme på SV siste 25 årene..

    Ja, jeg er en passiv, bare medlemsavgift -betalende medlem av SV men føler at jeg har fortsatt rett til å si:
    SV har ingenting i denne regjeringen å gjøre lenger! Dette er ikke den første “enkelsaken”! Vektskålen har tippet for lengst…

    Jeg er vell litt negativ, litt trist og litt kynisk i dag, men jeg vedder på at om et par år kommer nok statsministeren til å trekke seg tilbake, skrive bøker, søke jobber hos FN og leke litt landsfader mens SV ligger under sperregrensa… vet ikke hvem sin år er det året 2013.. så håpløs er jeg nå i dag…

  15. Haakon

    Veronica og Eivind.
    Nå gjemmer dere bak de samme argumentene som “Jern Erna” gjorde.
    Hun refererte til regelverk og var konsekvent.

    I valgkampen 2005 som de rødgrønne vant ble vi lovet en mer human innvandringspolitikk.
    Og dere vant valget på bla. det.
    Og – vi ser løgnen igjen.

    Jeg håper det kommer en demostrasjon i Oslo forran Stortinget nå med banneren : ” Ut med Maria, behold Krekar”.

  16. Gøril

    Jeg er veldig enig med deg, Snorre, og synes det er flott at du sier din hjertens mening. Stå på.

  17. karina

    Veldig, veldig bra skrevet.
    Er helt enig – og håper en form for myndighet tar til fornuft, helst snarest.

  18. Veronica

    Er nok en av Jern-Ernas tilhengere og tilhenger av å være konsekvent. Det betyr imidlertid ikke at man ikke skal se på regelverket og tilpasse det til tiden vi lever i nå. Har ingen tro på gjennomslag for SVs politikk i den sittende regjeringen. Har likevel sans for Snorre som sier det han mener og ikke hva partiboka sier han skal si.

  19. Frode

    Jeg synes det er helt legitimt å kritisere SV i denne saken. Så vidt meg bekjent er det ingen profilerte SV-politikere som har gått ut i mot AP eller UNE eller jobbet systematisk for å sørge for Maria Amelia får bli i forkant av arrestasjonen i natt? Ingen profilerte SVere i regjering eller på storting har startet en systematisk debatt om det utrolig byråkratiske UNE?

    Det hårreisende idiotiske utsendelsesvedtaket av Maria Amelia kunne ha blitt brukt som en brekkstang av SV for å få en mer fornuftig og humant lovverk i innvandringspolitikken med folkets støtte (til og med mange Frpere), men den gang ei.

    Kjenner jeg norsk politikk rett hadde SV gått hardt ut mot Venstres dobbelmoralisme hvis utsendinga av Maria Amelia hadde skjedd under en borgelig regjering med det innvandringsliberale partiet Venstre som regjeringsmedlem. Og det ville vært helt riktig. Når man sitter så nærme makta som SV gjør, har man et større ansvar. Jeg sier ikke at dette er Snorre sitt, men NOEN i SV burde vært i stand til å fronte denne saken FØR hun ble arrestert, gjøre som skikkelige politikere og utnytte en folkelig enkeltsak for å forandre de større tingene. Ikke bare for Maria Amelia sin skyld, men for alle papirløse som egentlig har et beskyttelsesbehov eller rett til å bo i Norge byråkratiet i UNE ikke ser, på grunn av et utdatert byråkratisk lovverk.

  20. Shrek

    Jeg lurer på om valget av tid og sted var bevisst. Jeg tror faktisk mange i politiet og slike organer er menneskelige som oss, og gjorde arrestasjonen på en tid og sted som de skjønte ville bringe saken opp på et betent politisk nivå. I så fall er det genialt bra.

    Ingen kan la være å ha sympati med unge mennesker som blir behandlet slik, være seg pga foreldre på flukt eller norske menn som skiller seg med russiske småbarnsmødre før de har bodd lenge nok i Norge der barnet kastes ut etter å ha bodd i norge i størstedelen av sin barndom (Dette siste kjenner jeg til fra Trondheim)

  21. Henrik d

    Aftenposten følger fengslingsmøte:
    “På spørsmål fra dommeren om hun ønsker å dra frivillig, svarer Maria Amelie følgende:
    - Enten satser jeg alt, eller ingenting. Jeg er jo i et hjørne, men jeg har vært i et hjørne hele tiden, sier kvinnen.”

    Jeg sier til mine partikoleger her: Bare lese å lære!

  22. Sandra

    Hva skal SV kritiseres for? Maria sa selv for bare en time siden at SV var den som hadde støttet henne igjennom hele saken, og uttrykte stor takknemlighet. Nå er det skjerpings på dere som ikke følger med i timene altså! Sv er i mindretall i regjeringen. Ap sitter med mye større makt. Jeg tror SV burde komme seg unna AP jeg. Dere er langt ifra forenlige. Så langt ifra som man kan få det.

    Bra innlegg Snorre. Fint å se at SV står ved siden gyldne grunnprinsipper. Sånn som dere alltid har gjort.

  23. Ellen Mogård Larsen

    Her gir du meg et godt og viktig budskap, Snorre Valen.
    Ønsker å dele et utdrag fra Arnulf Øverlands dikt “Du må ikke sove” . Diktet bør imidlertid leses i sin helhet, om og om igjen- av mange!

    Du må ikke sitte trygt i ditt hjem
    og si: Det er sørgelig, stakkars dem!
    Du må ikke tåle så inderlig vel
    den urett som ikke rammer deg selv!

  24. Liselotte A. Lee

    Amelies sak er behandlet i UNE og i domstolen, hver gang med samme resultat. Det er ikke grunnlag for opphold. Få har hatt så mange ressurser og muligheter til rådighet! Hvert år kommer det ca. 800 mindreårige asylsøkere. 60 % av asylsøkere får ikke opphold. Mange mindreårige asylsøkere blir sendt hjem til omsorgstilbud i hjemlandet også om de ikke har familie der. Det er ikke sikkert landsbyen eksisterer lenger, engang.

    Jeg vil ha et land hvor det er klare regler, og hvor enhver blir behandlet likt etter disse reglene uavhengig av utseende, status, økonomi, religion eller bekjentskaper. Hvis reglene fører til at en ikke så heldig stilt og ganske upopulær og usympatisk eldre mann skal ha opphold, så skal han bli. Hvis reglene fører til at en pen, ung dame som kjenner mange ikke har grunnlag for opphold , så er konsekvensen av det at hun skal sendes ut.

    Forskning viser at pene mennesker lettere får jobb, kjæreste – og de blir lettere trodd og også frikjent i retten. Det påvirker oss altså i ganske stor grad. Amelie er kjempesøt, hun er smart, hun har kjæreste og mastergrad og mange venner. Hadde jeg truffet henne, hadde jeg garantert likt henne kjempegodt. Men er det det som skal skille de som skal ha opphold eller ikke?

    Det er helt legitimt å mene at alle som har utdannelse og har lært seg norsk skal få opphold i Norge. Det er helt legitimt å mene at alle mindreårige som søker asyl skal få bli. Det er også helt legitimt å mene at man skal få bli selv om man har fått avslag dersom man klarer å leve papirløst et visst antall år. Men da er det regelen som må endres – og alle få nettopp den muligheten, og ikke en enkeltperson som skal få særskilt behandling fordi hun kjenner “people in high places”. Det er ihvertfall mot alt jeg står for.

    “Hva faen skal jeg gjøre der?” har hun sagt. Vet du hva – det spørsmålet stiller de seg nok også, de tusenvis av asylsøkere som blir deportert hvert år fra landet vårt. De kjenner bare ikke noen med tilgang til et kamera og en mikrofon.

  25. Audun Sæther

    Jeg håper bare flere i regjeringen uttaler seg om denne enkeltsaken – den engasjerer, og stiller viktige spørsmål. Og kudos til deg Snorre for at du sier det du mener. Jeg har, som SV’er, savnet det hos SV den siste tiden. SV har skuffet meg i svært mange saker – men det er ikke snakk om utfallet, det er snakk om den evige “holde-fred-for-å-fremstå-som-samlet”, noe som direkte skuffer veldig mange SV’ere. Det er nemlig lov for en regjering å si at de er grundig uenige i enkelte saker, men likevel samarbeide om andre. Gjør det man kan der man kan.

    Jeg syns Tore O. Sandvik (toreo.no) oppsummerer min mening godt:

    “Det skal ikke holde å skrive bok om å være papirløs, ha godt nettverk, være god i norsk og ha åpenbare talenter, for å få opphold i Norge. Derfor må også Maria Amelies sak likebehandles i forhold til tilsvarende saker.”

    “Derimot bør hun få bli i Norge. Hun bør få papirer på at hun eksisterer, slik hun ønsker, og hun bør få bli her. Hun kom hit som mindreårig, og har siden blitt myndig og voksen. Det burde holde. Hvis ikke loven gir rom for det, holder ikke loven.”

  26. Tonje CI

    Hva i himmelens navn er det i Amelies sak som skulle føre til at hun IKKE blir pågrepet og sendt hjem? Dette er et riktig (og viktig) vedtak fra UNE sin side, som er grundig behandlet og som jeg ikke finner grunn til å så tvil ved. Amelie har også, etter mine begreper, provosert frem en offentlig pågripelse. Hun ble myndig i 2003. Etter det har hun konsekvent nektet å forholde seg til vedtak om å forlate riket, og har heller ikke gitt norske myndigheter opplysninger om hvor hun ohholder seg. Når hun så skal opptre offentlig, er det ikke vanskelig å forstå hvorfor den offentlige opptredenen ble valgt som arena for pågripelsen.

  27. JoStein Moen

    Skjønner og deler frustrasjonen, Snorre. Også i Arbeiderpartiet er det folk som deler dine synspunkter, også i denne saken. Veldig trist å se den norske linjen ift papirløse, og særlig hvordan barn blir behandlet. Det snakkes om en kommende stortingsmelding som skal adressere disse tingene, men fattig trøst i dette konkrete tilfellet.

  28. Kåre Hitland

    Eg les i utlendingslova at ein statsråd ikkje har anledning til å instruere UDI / UNE i enkeltsaker med mindre dei gjeld grunnleggjande norske interesser eller utanrikspolitiske hensyn.

    Denne saka gjeld grunnleggjande norske interesser. Skal eg forklare kvifor?

    Når vi byggjer oss eit samfunn å leve i, då er det viktigaste av alt at det samfunnet vi lagar oss gjer det mogeleg å utspele vår menneskelighet. Måten vår menneskelighet fungerer på, er at vi møter, eller blir påverka av, folk vi treff. Vi blir glade i dei, og vi ynskjer dei alt det beste. Dette er ein uendeleg langsom og skjør prosess, akkurat som alle andre andre prosessar som involverer ting som gror.

    Når det er slik vår menneskelighet fungerer, har vi to val. Vi kan lage eit samfunn der den slags kan få lov til å spele seg naturleg ut, eller vi kan lage eit samfunn der eit maktapparat kjører som ein bulldoser over alle spirane. Arrestasjonen av Marie Amelie er diverre ein alt for klar indikasjon på at det er den siste typen samfunn vi har enda opp med.

    Det som står på spel i denne saka – og alle tilsvarande saker – er Norges SJEL. Hvis ikkje det er ein grunnleggjande norsk interesse – kva er?

    Dermed har statsråden full anledning til å instruere om opphaldstillatelse i denne saka. Du kan gjerne overbringe beskjeden, og be Storberget / Faremo slutte å gøyme seg bak UDI / UNE og la dei gjere alt drittarbeidet?

  29. Auswegian

    relatively simple really – she should have had her case evaluated against the criteria when she turned 18, became an adult. At that time she had already been in Norway for a number of years and had developed an affinity for the Norwegian culture, language and had become attached. This never happened and as such, she has been deprived of her basic Human Rights ( a charter that Norwau his a signatory of). thus many of the legal arguments being bandied about by this incompetent and laughably ineffective ‘government’ are essentially null and void, but hey, doing things right has never been a part of the current Governments doctrine anyway.
    If History was taught in Norway (no, not the American fiction that my children bring home from school) the population would see dangerous parallels with an earlier German regime. The fact that this has stirred such debate and resulted in protests across Norway shows that there are a large proportion that find this decision tasteless and lacking in moral fiber.
    The argument that the law is the same for everybody does not wash, this is apparent by examining the lackluster punishments (or lack of them) handed down over our wealthy and political classes when they flaunt the law, so please, spare all of us that tripe.
    If we are to punish the children for the crimes of the parents, then we have abandoned all decency and are following in the footsteps of Israel and China, this is not a good thing.
    When an immigration policy is so disjointed, so far removed from common sense and logic, mindlessly pursued and defended by bureaucrats and politicians without thought of the long term ramifications or missed opportunities, by a country that had the audacity to criticise China over the incarceration of one of its’ regimes critics, well, pot calling the kettle black and all that.
    Nobody in their right mind could argue against this girl being able to be a contributing, participating member of society, her manner, wisdom beyond her years and morality is an example for many of us. These are the jewels, the rare and valuable members of humanity that we must cherish and protect. For Norway to mindlessly throw this opportunity away is to throw out the baby with the bathwater.
    As to the political arguments, does anyone here actually believe that any of the political parties are representative of the people? that they can be trusted to keep election ‘promises’ (Soria Moria anyone?) That they care about anybody but themselves? This is a pre-election stunt. If they were serious, actual threats such as Mullah Krekar would have been sent to the U.S.A where he is wanted on terrorism charges, but surprisingly, this has been blocked at every turn by this spineless cowardly excuse for a government.
    Actions such as this send a clear message to all of us foreigners who live and work in Norway: You are not wanted, you are an underclass, do not criticise or make observations of our mistakes or we will expel you.
    Think it through, if you fled your country with your child, should your child be punished for your transgressions?
    I thought Norway was better than this, but obviously I was wrong.

  30. Linn

    -Bra innlegg av Liselotte A. Lee! Skremmende å se politikere løpe rundt uten ryggrad når det kommer til profilerte enkeltsaker. Skal en få, ja da skal alle. Loven skal vel i pronsippet være lik for alle.

    Tro om alle disse engasjerte menneskene hadde giddet å rope like høyt om eldreomsorgen, helsevesenet og barnas sikkerhet og velferd. Det er ingen som stiller opp utenfor rådhuset for å demostrere for 84 årige Kåre, som ikke klarer å ta hand om seg selv og lever under minste grensen – uten å få hjelp.

  31. EyesWideOpen?

    Dette er jo ikke overraskende holdninger fra et medlem av SV (SVikerne), som sammen med APE-partiet er de som har gitt bort Norge med betaling attåt!
    Selvfølgelig vil denne representanten for de mest naive av de naive at denne ulovlige innvandreren med mangeårig kriminell aktivitet i Norge skal få bli.

  32. Ingeborg

    Takk for at du tør ytre det farligste ordet man kan stilles til veggs for. Ansvar. Mange tør ikke, men burde. Mange burde ikke, men tør likevel. Desverre. Jeg takker fordi jeg tror du er blant dem som våger av de rette grunnene. Klem fra ei i den gamle parallellklassen på skolen. Som i de siste årene har vært litt i parallellklassen til livet. Men følger med, litt sånn på sidelinjen. Stå på.

  33. Anders S.

    Magne g. : SV har sagt dei er imot gasskraftverk, gjennomført med SV`s velsignelse og bygd og meget mulig at det aldri kommer Co2 rensing, med SV`s velsignelse.
    SV er imot olja, men dei pumper opp i store kvanta i nordsjøen og vil med stor sannsynlighet starte med boring og pumping i Lofoten.
    SV er imot asylpolitikken men gjer som AP vil.
    SV er imot Afghanistan krigen, men sitter i en regjering som bedriver krig i et fremmed land.
    SV er imot det meste, men gjer som AP vil og har alltid gjort det. I alle saker der AP er for og SP og SV er imot så blir det som AP vil. Det ser me også med “Monstermastene i naturskjønne Hardanger”. Så JA eg syns SV skal begynne å vurdere å trekke seg ut av en fleirtallsregjering der dei bare følger AP og deira syn uansett.

  34. Støtter deg Maria!

    Uff, jeg har lyst å reise vekk herifra selv, selvom jeg er “lovlig” norsk. Norge begynner å minne meg om Hitler- Tyskland, hvor man rangerte folk etter etnisitet. Æsj, drittland!

Trackbacks & Pingbacks
  1. Marie Amelie endrer ingenting « polecon.no:

    [...] derimot, er enig med politiet, justisministeren, sannsynligvis FrP og ikke spesielt overraskende Snorre Valen. Denne saken er ikke spesiell. Marie Amelie er bare nok en asylsøker som er her ulovlig og som [...]

    --January 13, 2011 @ 8:38 am
  2. Påtatt sjokk fra Marie Amelie : Liberaleren:

    [...] stortingsrepresentant Snorre Valen på egen blogg Kategori(er): Innvandringspolitikk, Integrering, [...]

    --January 13, 2011 @ 10:02 am
  3. I dag føles det dårlig å være norsk « life according to Ola Nordal:

    [...] langt ned i prioriteringsbunken. Det burde være nok av saker å ta av som er mer presserende.  Snorre Valens hentydninger om at saken ble kjørt gjennom i så høyt tempo fordi hun var i ferd med å bli et politisk [...]

    --January 13, 2011 @ 11:16 am
  4. Politikk ved stedfortreder « Vox Populi:

    [...] protestene i dag, helt alvorlig.  SV som har protestert heftig for all verden ved Heikki Holmås, Snorre Valen og Inga Marte Thorkildsen har allikevel blitt med på ferden.  De ønsket riktignok ikke at UNE [...]

    --January 14, 2011 @ 11:29 am
  5. Skriv din kommentar